woensdag 28 juni 2017

Waarom frituren wel korting mogen geven...

Brugge Chez Vincent

In Brugge zijn er enkele frituren die lokale klanten een korting geven op hun portie frietjes. Een toerist merkte op dat hij 10 % meer moest betalen ten opzichte van Bruggelingen en diende een klacht in bij de economische inspectie.

De FOD onderzocht de klacht en besloot dat de kortingscampagnes van de Brugse frituren perfect legaal is.

Brugsch Friethuys

Gauthier Gevaert, de uitbater van het Brugsch Friethuys, erkent dat hij Bruggelingen een korting van 10 % geeft. "Ik wil niet alleen op de toeristen mikken, ik wil ook een band smeden met de mensen die hier vaak komen, en dat zijn lokale mensen. Er staat dan ook expliciet op het kasticket van de Bruggeling: 'Tien procent Brugse ­korting' ".

Ook frituur Chez Vincent in Brugge werkt met verschillende prijstabellen. Uitbater Philippe Thijs legt uit dat hij drie prijzen hanteert: de normale prijs (voor toeristen), de prijs voor inwoners van Brugge en studenten (10 % korting) én de prijs voor afhaalfrietjes (15 % korting).

De FOD bevestigt dat een horeca zaak op basis van objectieve redenen een korting mag geven, zoals bv inwoner zijn van deze of gene stad. De klanten moeten wel op voorhand kunnen weten dat er kortingen zijn en voor wie ze zijn. Een zaak mag geen korting geven wegens een subjectieve reden zoals op basis van ras of geloof want valt dan weer onder discriminatie. Aangezien een klant op voorhand kan te weten komen wat de geboden kortingen zijn, heeft hij de vrijheid om een andere frituur op te zoeken zo hij zou willen.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen